Moottoriurheilu on ihastuttanut ja kauhistuttanut jännityksellään ihmisiä ympäri maailman varmasti niin pitkään, kuin niiden parissa on järjestetty kilpailuja. Monet moottoriurheilua vakavasti harrastavat haaveilevat myös kilpaurasta. Ajoneuvojen kanssa harrastaminen ei kuitenkaan ole halpaa, joten monien kisahaaveet ovat kiinni saaduista sponsorisopimuksista.
Millaiset yritykset yleensä sponsoroivat moottoriurheilua, ja mikä voi olla sponsoroinnin motiivina?
Kuka sponsoroi moottoriurheilua?
Moottoriurheilu houkuttelee sponsoreita laajalti monilta eri sektoreilta. Tämä johtuu siitä, että moottoriurheilu on maailmanlaajuisesti erittäin seurattua ja kohdeyleisö on monipuolista. Kuitenkin suurimmat moottoriurheilun sponsorit ovat:
- Energiayhtiöt: moottoriurheilun parissa erittäin tunnettuja energiayhtiöitä ovat Petronas ja Shell, jotka sponsoroivat talleja sekä rahallisesti että polttoaineen muodossa.
- Virvoitusjuomayhtiöt: Red Bullin ja Monster energiajuoman logot ovat tulleet monille tutuksi nimenomaan moottoriurheilun parissa autojen kylkitarroina.
- Autotehtaat: kaikkien suurimpia ja tunnetuimpia autosponsoreita ovat Ferrari, Mercedes ja Toyota. Autotehtailla saattaa olla oma tallinsa tai he ovat sponsoroineet jonkun yksittäisen kilpailijan varusteita.
- Teknologiayhtiöt: Oracle, AWS ja Microsoft käyttävät hyödykseen moottoriurheilua tarjoamalla talleille erilaisia teknologiaratkaisuja esimerkiksi kojelaudan tietojen lukemiseen.
- Vedonlyöntiyritykset ja kasinot: Esimerkiksi Unibet ja Betway näkyvät jatkuvasti enemmän moottoriurheilumaailmassa joko yksittäisten kilpailijoiden sponsoroinnissa tai kilpailuiden nimeämisoikeuksissa. Myös monet suomalaiset pikakasinot varmasti aikovat tulevaisuudessa sponsoroida yksittäisiä moottoriurheilijoita, kun Suomi siirtyy kasinolisenssimalliin.
Sponsorointi voi näkyä monella eri tapaa
Kaikkein näkyvin sponsorointi on tietysti kuljettajien vaatteissa näkyvät brodeeraukset tai auton kyljissä loistavat isot tarrat, mutta sponsorointi voi olla myös paljon muuta. Monet yritykset tarjoavat myös henkilökohtaisia sponsorointisopimuksia kilpailijoille, jolloin kilpailijasta tulee kyseisen brändin ambassador eli sanansaattaja. Sopimukseen yleensä kuuluu, että sponsoroitu henkilö mainostaa yritystä omassa sosiaalisessa mediassaan tai esiintyy esimerkiksi yrityksen mainosmateriaaleissa.
Suurimmat sponsorit voivat napata sponsorirahoilla itselleen oikeuden nimetä kilpailuja, jolloin yrityksen nimi tulee osaksi kisaa. Tällaisia ovat esimerkiksi olleet NASCAR kisat Geico 500 ja Coca-Cola 600. Isot sponsorit voivat myös näkyä eniten kisojen eri bannereissa, itse kilparadalla tai radiokuulutuksina kisojen aikana.
Kalle Rovanperä ja Unibetin sponsoridiili
Kalle Rovanperä on ehdottomasti tämän hetken yksi kuumimmista nimistä Suomen moottoriurheilun parissa. Innostus moottoriurheiluun virtaa Rovanperän suonissa, sillä hän on Harri Rovanperän, entisen rallikuskin, poika. Kalle Rovanperä aloitti rallin erittäin nuorena, voittaen ensimmäisen mestaruutensa jo 15-vuotiaana. Vuonna 2021 Rovanperän suosio nousi erityiselle tasolle hänen voittaessa rallin maailmanmestaruuden vasta 20-vuotiaana, ollen näin nuorin koskaan kyseisen pystin voittanut kuljettaja.
Artikkelin kirjoitushetkellä Kalle Rovanperällä on sponsorisopimus nettikasino Unibetin kanssa. Käytännössä tämä näkyy Rovanperän varustuksissa: vaatteissa, kypärässä sekä autossa on Unibetin logot erittäin näkyvällä paikalla. Tämän lisäksi Rovanperä on julkaissut eri sosiaalisen median alustoilla videoita sekä kuvia joissa näkyy Unibetin logo, Unibet on mainittu tunnisteissa tai suoraan videon otsikoinnissa. Rovanperä saa tästä mainostamisesta rahallisen korvauksen. Täysin huolettomasti sopimus ei kuitenkaan ole toiminut, sillä suomalaiset viranomaiset ovat nuhdelleet Rovanperää kasinon mainostamisesta, sillä heidän oletusarvo on, että Rovanperä mainostaa vain suomalaisille faneille. Näin ei kuitenkaan Rovanperän omien sanojen mukaan ole, ja tilanteesta päästiin yli varoituksella.
Pienistä mutkista huolimatta sopimus Unibetin kanssa on jatkunut. Siihen on syynsä, miksi Unibet on alkanut sponsoroida juuri Rovanperää. Unibet saa brändilleen maailmanlaajuista näkyvyyttä, kun Rovanperä julkaisee materiaalia sosiaalisessa mediassaan. Unibet saa myös luotettavuutta moottoriurheilun ystäviltä, koska Rovanperää seuraavat fanit voivat kokea luottavansa tähän brändiin paremmin, kun joku jota he kunnioittavat, tekee töitä yhdessä kyseisen sivuston kanssa.
Miksi moottoriurheilufanit ovat kohdeyleisöä nettikasinoille?
Moottoriurheilun ja kasinopelaamisen välillä on monia yllättäviäkin yhtäläisyyksiä, joten ei ole ihme, että nämä usein kulkevat käsi kädessä. Molemmissa on esillä kilpailuhenkisyyttä ja adrenaliinin nälkäisille jännityksen täyteisiä hetkiä. Moottoriurheilussa jännitys tulee sekunnin murto-osassa tapahtuvista päätöksistä ja tilanteiden muutoksista. Samankaltaisesti kasinopelaaja kokee jännitystä nopeatempoisissa peleissä.
Moottoriurheilu myöskin vetää puoleensa vedonlyöjiä, sekä toisin päin: moottoriurheilun ystävät tykkäävät usein myös lyödä vetoa rakastamistaan lajeista. Tämä on erityisen suosittua etenkin Formula 1 kisojen ja rallien yhteydessä. Vetoja voi esimerkiksi asettaa kisan voittajasta, nopeimmasta kierroksesta tai jopa siitä, ketkä kuljettavat ovat ns. napit vastakkain.
Usein moottoriurheilun ystävät myös arvostavat nykyaikaista teknologiaa, jota myös peliteknologia on. Tästä syystä he ovat nettikasinoille mielenkiintoinen kohderyhmä – nettikasinot käyttävät peleissään edistyksellistä teknologiaa, ja joillain kasinoilla voi pelata jopa VR-laseilla, mikä varmasti kiinnostaa teknologiasta kiinnostunutta fania.
Maailmanlaajuista sponsorointia moottoriurheilulle kasinoilta
Nettikasinoiden tarjoamat sponsorointisopimukset eivät ole mitenkään uusi asia. Monet vedonlyöntisivustot ovat saaneet jalkansa moottoriurheilun oven väliin, ja tekevät yhteistyötä isojen ja tunnettujen nimien kanssa.
Näissä sponsorointisopimuksissa on näkynyt muun muassa logoja näkyvällä paikalla tiimin vaatetuksessa sekä ajoneuvoissa, sosiaalisen median kampanjoita, televisiokampanjoita, livestreameja ja jopa kilpailuja, joita sponsoroiva taho on isännöinyt.
Formula 1
- Red Bull Racing ja Stake.com
- McLaren ja PartyCasino sekä PartyPoker
MotoGP
- Ducati ja Betfair
- Yamaha ja 8Xbet
Ralli
- Kalle Rovaperä ja Unibet
Esports ja virtuaaliurheilu
- Formula 1 Esports Series ja Betway sekä Stake.com
- 24 Hours of Le Mans Virtual ja Betway sekä Stake.com
Vedonlyönti ja kasinoyhtiöiden rooli moottoriurheilussa
Kasinoiden ja vedonlyöntiyhtiöiden yhteistyö moottoriurheilutapahtumien, yksittäisten kuskien ja kokonaisten tallien kanssa tuo etuja molemmille osapuolille. Sponsoroinnin kohde saa rahallisen edun vuoksi myös näkyvyyttä maailmanlaajuisesti, mikä voi olla hyödyllistä tulevien sponsorointien kannalta ja tapahtumanäkyvyyden puolesta. Kasinoille ja vedonlyöntiyrityksille suurimmat edut ovat
- Brändin näkyvyys – kansainväliset lähetykset antavat nettikasinoille ja vedonlyöntisivustoille erinomaisen tavan saada näkyvyyttä omalle sivustolleen. Nämä tapahtumat vetävät puoleensa miljoonia katsojia useista eri ikäluokista ja kohderyhmistä, eikä täysin samanlaista näkyvyyttä voi saada muista kanavista.
- Yhteys lajin faneihin – Moottoriurheilulajien fanikunta ei ole ainoastaan laaja ja monipuolinen, se on myös sitoutunut. Etenkin tosi fanit seuraavat rakastamaansa lajia intohimoisesti, jolloin he myös todennäköisemmin kiinnostuvat sponsorointikampanjoista, kilpailuista ja yksinoikeutetuista eduista jotka ovat tarjolla vain faneille.
- Markkinoiden laajentaminen – Koska monien lajien faneja löytyy ympäri maailmaa, moottoriurheilun sponsorointi antaa vedonlyöntiyhtiöille mahdollisuuden laajentaa toimintaa uusille alueille.
Yhteenveto
Moottoriurheilun tarjoama jännitys ja vetovoima tekee siitä yrityksille loistavan sponsorointikohteen, etenkin vedonlyöntiyrityksille. Tunnetut yhteistyöt, kuten Rovanperän yhteistyö Unibetin kanssa, osoittaa, miten yhteistyöstä voi olla paljon hyötyä sopimuksen molemmille osapuolille. Ja mitä enemmän markkinointi suuntautuu sosiaalisten median kanaviin, sitä suuremman roolin tällaiset sponsorointisopimukset markkinoinnissa saa!